Framburen Post – snart ett minne blott? Peka på bilden och läs mer, klicka för en länk!
Postverket föddes formellt i Sverige 1632, men även tidigare fanns postgång söderut från Jönköping via Lagastigen. Nissastigen blev efter freden i Brömsebro 1645 den stora rikspostleden från Stockholm åt sydväst till nysvenska Halland och via Halmstad till Helsingborg. Ridande postbönder som ägde ett posthemman fraktade posten, utrustade med posthorn och postvapen. Förutom ett arvode för sin tjänst var de också befriade från plikten att hålla rotesoldat. När vägarna med tiden blev bättre infördes postdiligensen. Post har fraktats med allehanda färdmedel; spark, cykel, mc, mjölkbil, buss, bil, tåg, flyg…
När man 1725 ville inrätta ett postkontor mellan Halmstad och Jönköping föll valet på Qvarsebo säteri i Mossebo. Det var landets 93:e postkontor men det första på ren landsbygd. I Gölingstorp upprättades en poststation 1862 som även betjänade Ölsremma. Stationen ingick i en sidolinje till Nissastigen från Mohärad till Göteborg, via Gölingstorp, Svenljunga och Skene. 1875 fick även Dalstorp ett postkontor. När postkontoren blev mer allmänna inreddes de ofta i anslutning till handelsboden i byn.