Borås-Limmared – 30 minuter kortare tågresa på 100 år. Peka på bilden och läs mer, klicka för en länk!
År 1856 kördes det första tåget i Sverige. Utöver de statliga stambanorna byggdes sedan järnvägar av privata intressenter. Sträckan Göteborg-Borås öppnades 1894 och 1902 invigdes banan Borås-Alvesta Järnväg österut, med stationer i Länghem, Limmared och Grimsås. Den ingår idag i ”Kust till kust-banan” Göteborg-Kalmar. Falkenbergs Järnväg invigde 1903 smalspårjärnvägen Falkenberg-Limmared med stationerna Strömsfors, Uddebo och Tranemo Västra. Linjen kallades ”pyttebanan” eller ”katterumpen” i folkmun och den slutade utan plattform på Limmaredstationens baksida. På 1940-50-talen gick badtåg till havet och vintersportresor till inlandet. Järnvägen lades ned 1961.
Vestra Centralbanans Järnväg, initierad av Halmstads handelsförening, invigdes 1906 och förband Landeryd i Halland med Falköping. Rälsen var bredspårig och högklassig så tågen gick i hela 60km/tim (dagens X2000 klarar 270km/tim). Stationer fanns i Sjötofta, Östra Tranemo, Ambjörnarp, Limmared och Månstadskulle. 1991 gick det sista tåget men sträckan Ambjörnarp-Sjötofta kan fortfarande upplevas på dressin.