UTDRAG UR BORÅS TIDNING

Författare: Avskrivet av Ingvar Hallqvist

Artikel ur ”Kindsforskaren” Nr.2 – 2002 Årg.13 Sid.8-9

Ett så omfattande projekt som byggandet av järnvägen Borås-Alvesta väckte naturligtvis stort intresse. Här följer några exempel på vad Borås Tidning rapporterade om hur arbetet framskred från julen 1901 tills dess banan togs i bruk dagen före julafton 1902.

BT 1901-12-24
Borås-Alvestabanan. Arbetena å denna järnväg komma oafbrutet att bedrivas af järnvägsbolaget tills öferenskommelse träffats mellan styrelsen och entreprenörens konkursmassa. Byggnadsarbetet har numera avancerat ganska långt. Sålunda är den femton mil långa banans terrasseringsarbete färdigt på hela sträckan med undantag af två mil och af hela linjen är icke mindre än två tredjedelar rälslagd. Samtliga stationshus och vaktstugor utefter linjen äro under tak. Af de tre tunnlar, som finns å banan, äro en färdig och de andra två af slutas arbetet i början af nästa år. Den gamla Kindsbanan är som bekant inköpt och personalen vid den slopade delen af Kindsbanan öfverflyttas till B-A banan. Flera hundra ansökningar om anställning vid banan har redan inkommit. Tillsättningarna sker under våren.

BT1902-03-18
Två dödsfall. En järnvägsarbetare, Ville från Mossebo, miste lifet häromdagen under arbete vid B-A banan. Han skulle affyra ett dynamitskott, men stubinen var för kort. Då han med en lång träkäpp skulle förändra dynamitpatronens läge exploderade denna hvarvid käppen trängde in i arbetarens högra sida och ut genom ryggen. Döden följe efter fem dagar av svåra plågor. En annan, Jonsson vid samma järnväg anträffades en morgon af sina rumskamrater liggande död i sin säng. Jonsson som på kvällen inmundigat spirituosa, hade under natten antagligen kvävts af uppkastningar. Han begrofs på Tranemo kyrkogård den 7 ds.

BT 1902-03-24
Kinds häradsrätt
Ett rallaruppträde af det gamla vanliga slaget var denna dag föremål för rannsakning. En arbetare vid B-A järnvägsbyggnad vid namn Karl Axel Fredlund hade den 27 sistl. Febr. i sällskap med kamrater besökt Gölingstorps Gästgivaregård och därstädes inmundigat åtskilligt med spirituosa. På hemvägen gjorde de ett kortare uppehåll i Nittorp Nygården varest Fredlund slog in ett fönster i en ladugård. Därefter fortsatte de sin vandring till Gisslarp Norregården. Komna dit gingo Fredlund och en kamrat in till hemäg. Salomon Olsson och förklarade att de därstädes måste tillbringa natten. Fredlund och hans kamrat, vilka hade brännvin med sig, började nu supa och skråla samt uppförde sig på ett hotfullt och våldsamt sätt, så att Olsson och hans husfolk blefvo alldeles utom sig af rädsla. Bl.a. hotade Fredlund en dotter till Olsson med knif: Även mot ett par grannar som af Olsson efterskickats för att lugna fridstörarna uppträdde Fredlund på ett synnerligen hotfullt sätt. Först på e.m. följande dag funno de objudna gästerna för gott att aflägsna sig. De återvände nämligen då till Gölingstorp för att skaffa mer brännvin.

Vid rannsakningen uppgaf Fredlund att han varit så full vid uppträdena i fråga, att han alldeles förlorat minnet af vad han då tagit sig till. Fredlund höll emellertid för sannolikt att han uppfört sig mindre väl, enär han visste med sig, att han hade dåligt ölsinne. Han ville därför på intet sätt bestrida de i målet hörda vittnenas berättelser hvilka föröfrigt stämde väl öfverens med Salomon Olssons skildring af förloppet.

Fredlund är född 1871, skrifven i Kattarina församling i Stockholm, hade aldrig förut stått tilltalad för något brott. Genom omedelbart afkunnande utslag, dömmes Fredlund att för hemfridsbrott samt hot med lifsfarligt vapen hållas till fängelse i en månad och 15 dagar samt böta 100 kr. till kronan.

BT 1902-04-17 (torsdag)
Till blifvande befattningarna vid B-A banan hade i måndags ej mindre än 800 sökande anmält sig. Platserna komma att tillsättas inom den närmaste tiden.

BT 1902-07-10
BAJ har i dagarna genom firman Mårten B. Liander, Stockholm, beställt 16 st. godsvågar om 2000 kg maxibelastning och 17 st. 500 kg bagagevågar af H.R. Lindells, Jönköping, välkända och beprövade tillverkning.

BT 1902-07-24
BAJ. Rälsläggningen å Borås-Alvesta banan är nu hvad själva huvudspåret beträffar afslutad. Man har med arbetet, som pågådt från båda ändpunkterna, mötts något norr om Nissafors.

BT 1902-07-29
B-A banan befors såsom ämnat var i lördags i hela sin längd. Tåget anlände ungefär vid 10-tiden till Alvesta, hvarest supé intogs å järnvägsrestaurangen. Återfärden hit anträddes på söndags förmiddag kl. 10 med hemkomst till Borås kl. 5 e.m. Nyheten om att banan är så nära färdig, hälsades med tillfredsställelse i alla de berörda bygderna.

BT 1902-08-23
Såsom stationsföreståndare har anställts
Målsryd Albert Persson från Svenljunga
Aplared S.P. Tilly Svenljunga
Hillared August Törnqvist Hillared
Länghem Axel Lundgren Uppsala
Limmared Axel Jönsson Roppered
Brandsmo Axel Jönsson Bollebygd
Grimsås CJ. Berglund Svenljunga
Hestra G.E. Johansson Fristad

BT 1902-09-13
Sista skenparet å B-A banan spikades i torsdags e.m. kl. 14.40 på Aplareds station midt emellan tunnelmynningen och stationshuset. Den betydelsefulla akten försiggick i all enkelhet i närvaro af chefen för arbetena vid denna del af banan, ingenjör Carl Wallgren, tre man af byggnadsbefälet och denna tidnings referent. Nu är sålunda den 149 km långa linjen skenlagd till hela sin längd och tågen kunna gå direkt från Borås till Alvesta. En del kompletteringsarbeten återstå emellertid, men dessa torde kunna fullbordas så att banans öppnande för trafik kan äga rum, någon dag nästkommande november månad.

BT 1902-12-22
B-A banan skall nu faktiskt öppnas i morgon den 23 dennes. Styrelsens ledamöter samt revisorer och suppleanter jämte representanter för pressen gör då en tur på banan till Alvesta och åter till Borås.

BT 1902-12-23
B-A banan. Trafiken har börjat men själva invigningen får anstå till våren eller sommaren.