SVEDBERGS I DALSTORP AB

Författare: Lennart Olsson.

Artikel ur ”Kommunalt Forum” 1978 – Nr 2.
Redaktion: Kommunalkontoret i Tranemo.
Ansvarig utgivare: Lars Svensson

Artikeln från 1978 kan idag tolkas som ett stycke ”företagshistoria” från Tranemo kommun.

Vi talar helst om stora företag och glömmer härigenom på ett olyckligt sätt bort de små enheterna. Sällan erinrar vi oss det faktum, att det just är i de små företagen som de innovationer och idéer föds, som gör att vissa företag utvecklas och blir framgångsrika.

Att en del företag blir stora och livskraftiga beror inte på någon slump. Bakom varje framgångsrikt företag kan man i regel på något sätt spåra unika tankar, grepp och idéer, som härrör från en eller annan person, som inte varit fixerad av klockans tickande mellan klockan sju och sexton. Svedbergs i Dalstorp är ett exempel på detta.

Ny produkt
T.o.m. namnet framstår på något sätt som unikt. I folkmun har företaget länge hetat Svedbergs i Dalstorp. För att ange den juridiska företagsformen har man bara lagt till ordet AB, och firman tecknas alltså Svedbergs i Dalstorp AB.

Företaget härstammar ursprungligen från ett av de många små bleckslagerier, som varit så kännetecknande för Dalstorp med omnejd i gångna tider. Fram till 1960 tillverkades mest hinkar, mjölkflaskor, mjölkkylare, fotogenkannor, vattenkannor, bakmått m.m. av bleckplåt. Flera av de här produkterna visade sig emellertid vara lämpliga för plastindustrin, och då marknaden för bleckhinkar o.d. minskade fick Svedbergs se sig om efter nya tillverkningsobjekt. Det var då Svedbergs kom in på tillverkning av badrumsskåp i plåt. Året var 1962.

Banbrytare
Det visade sig att Svedbergs kommit in på ett område, som var ganska nytt och så gott som helt outvecklat. Badrum är ju en modernitet av ganska sent datum. De fick inte sitt egentliga genombrott förrän fram på 1950-talet, och vid denna tidpunkt kan badrumsinredningen närmast beskrivas som torftig. Tänk efter och Ni erinrar Er ett par porslinspjäser inom fyra väggar.

Svedbergs tog som sin uppgift att utveckla badrumsinredningen så att den inte bara blev funktionell utan också gav en känsla av värme, ombonad och hemtrevnad. Man kan säga att Svedbergs började möblera badrummen och inredningsmässigt höja dem till en nivå som stod i paritet med de övriga rummen i bostaden. På det här området har Svedbergs varit banbrytare.

Flexibla och kompletta inredningar
I dag är tillverkningen helt specialiserad på produkter för badrum. Badrumsskåp, som man började tillverka 1962, är numera en detalj i tillverkningen. I dag levererar man även kompletta badrumsinredningar, som bygger på ett modulsystem. Med hjälp av ett stort antal till färg och form varierande och samtidigt kombinerbara moduler, som omfattar tvättställ, kommoder, skåp, bänkskivor, speglar, belysning, ljusramper o.s.v. kan inredningsalternativ för de mest skiftande behov och smakriktningar tillgodoses.

Snabb utveckling
Svedbergs har lyckats i sin satsning. Härom vittnar omsättningens utveckling, som kan exemplifieras på följande sätt: 1970 5 milj. kr, 1973 11 milj. kr och 1977 36 milj. kr. Företaget sysselsätter idag (läs 1978) ca 50 man i Dalstorp och ca 150 man hos underleverantörer. Omkring 20 % av tillverkningen exporteras.

Egna idéer
Under senare tid har man allt oftare hört att svenska företag försummat marknadsföringen. Särskilt har detta gällt de små och medelstora företagen, där huvuddelen av tiden och kraften ägnats produktionsapparaten. Det har så att säga inte blivit något över till marknadsföringen. Man har inte orkat med den. Detta resonemang gäller inte Svedbergs, som härvidlag haft egna idéer, som till vissa delar framstår som unika.

Under 1970-talet har stora satsningar skett på marknadsföring och produktutveckling. I stället för att i första hand satsa på en egen produktionsapparat satsade alltså Svedbergs på marknadsföring och produktutveckling. I samarbete med ledande skandinaviska arkitekter har Svedbergs arbetat fram ett brett sortiment badrumsprodukter, som tack vare slående design, behaglig färgsättning, kombinerbarhet och hög kvalitet visat sig vara ytterst attraktiva på marknader inom stora delar av Europa.

Underleverantörer
Hur klarar då Svedbergs produktionen? Den kan ju inte vara oviktig. Som framgår av de ovan återgivna anställningssiffrorna har en väsentlig del av tillverkningen placerats hos underleverantörer, som i sin tur specialiserat sig på vissa detaljer och härigenom förvärvat stor skicklighet. ”Man kan ju inte vara bäst på allt”, säger Sune Svedberg, som är direktör och strateg i företaget. Genom att använda duktiga underleverantörer har Svedbergs sluppit att i alltför hög grad engagera sig i produktionsapparaten. I stället har företaget fått mer tid och pengar över till marknadsföring och produktutveckling, och på dessa områden har Svedbergs blivit bäst. Användandet av underleverantörer har också på kort tid gett Svedbergs en osedvanligt hög produktionskapacitet, vilket är en viktig konkurrensfaktor, när det gäller att förse de stora distributionskedjorna med artiklar.

Förstärkning av den egna produktionsapparaten
Hitintills har det mest tillverkats plåtdetaljer vid Svedbergs anläggning i Dalstorp, vilket ju hänger ihop med att företaget ursprungligen var ett bleckslageri. Men träinredningar i badrummen har mer och mer slagit ut skåp o.d. av plåt. Delvis som en följd härav har Svedbergs under det gångna året byggt ut sin anläggning i Dalstorp och investerat 7,5 milj. kr i en högmekaniserad anläggning för tillverkning av inredningsdetaljer av trä. Med sin golvyta om ca 5 000 kvm gör den nya tillverkningshallen ett imponerande intryck. Mycket har också satsats på att åstadkomma en god arbetsmiljö både inom den nya delen och den gamla. Sprutlackeringen t.ex. utförs av en programmerad industrirobot, som med elegans och skicklighet helt ersätter människan.

Tillkomsten av den nya anläggningen innebär inte att Svedbergs överger sitt underleverantörsystem, som ju fungerat väl. Den nya anläggningen kan väl närmast uppfattas så att Svedbergs härigenom kompenserar produktionsminskningen inom plåtavdelningen samt förlägger en ökad andel av produktionen av den framtida försäljningstillväxten till Dalstorp.

Nya tankar
Svedbergs är ett företag i utveckling och tillväxt, och man är på väg att vidga ringarna kring badrummet och gräva sig djupare in i sin nisch. Utgångspunkten för de nya tankarna är att i de flesta hem är garderober, klädkammare, sovrum och badrum spridda på skilda platser i lägenheten. I många fall är detta orationellt. Det brister helt enkelt i planering. Vid uppstigning, duschning och påklädnad blir det ett väldigt springande mellan de olika platserna. I sin nya produktutveckling försöker Svedbergs sammanföra sovrum, klädförvaringsrum (dressing-room) och badrum till en samordnad enhet.

Idén är förnuftig, och det kommer inte att dröja länge förrän vi även börjar märka denna förändring i våra bostäder.