POSTEN I LJUNGSARP

Utdrag ur kompendiet ”LJUNGSARP från kyrkby till tätort. En bygds utveckling under 100 år”.
Sammanställt av Ljungsarps Hembygdsförening år 1992.
Med godkännande av Ronny Edgren.

I Ljungsarps Kommunalnämnds kassabok står det att läsa för åren 1860-61: ”för fortskaffande af Ett brefv till Prosten C.D. Bagge 15 öre”.

Den 28 mars 1876 har Ljungsarps Kommunalstämma enl. § 3 beslutat följande: ”Stämman beslutade att Enkan på Ljungsarps Stom skole av kommunalkassan Erhåla 3 kronor för det hon under året fortskaffat Tjenste brefv till fjärdingsman och kommunalstyrelse samt dessutom framledes för fortskaffandet af Dylika brefv skall Erhåla 3 kronor årligen”.

På stämman den 24 mars 1879 beslutades enl. § 1: ”Stämman beslutade att skolläraren Aqvelin skall ur Kommunens Kassa Erhåla 2 kronor för det han fortställt bref som ankommit från KronoLänsman under flyda året dels till socknens fjärdingsman och dels till Kommunalstyrelsen även åtog sig Aqvelin att under löpande året intill dess slut fortfarande förskaffa sådana bref äfvensom andre bref till personer inom Kommunen som från närmaste poststation ankomma, mot 3 kronors ersättning. Ur kommunalkassan har för år 1878 utbetalats till Aqvelin för brevbäring 2 kronor och för 1879 till dito man för dito arbete 3 kronor”.

Under § 3 i protokollet från kommunalstämma i Ljungsarp den 4 jan. 1881 står att läsa följande: ”Herr P. Larsson i Ljungsarps Stom åtog sig att under innevarande år Emottaga och framställa kungörelser och tjenstebref till socknens kyrka, Fjerdingsman och kommunalstyrelse som med posten ankommer, evensom med post ankommande bref till andra personer inom socknen mot 3 kronors ersättning”.

Hur posten fraktades från Ljungsarp och varifrån ankommande post kom har vi inte riktigt klart för oss, men att Vegby var en centralort i sammanhanget tror vi oss veta.
I början av 1900-talet körde Alarik Johansson från Knestorp posten från Vegby till Dalstorp och Gölingstorp, tre dagar i veckan.

1906 började fru Hildegard Edgren köra posten pr cykel från Gölingstorp till Ljungsarp, tre dagar i veckan, tisdagar, torsdagar och lördagar.
Posten kom till Ljungsarp omkring klockan 5 på em. och sorteringen skedde i köket på Dalslund.
Denna hantering med posten fortsatte in på 1940-talet med den ändringen att postbussen från Vegby fortsatte till Ljungsarp och när den linjen drogs in fraktades posten via Ulricehamn med ordinarie bussar till Ljungsarp.
Ljungsarp blev poststation år 1944 och flyttades samma år till Stommen med Bertil Edgren som poststationsföreståndare.
Samma år infördes vardagsutdelning.

John Harald Kronhall började köra posten till de olika byarna i socknen år 1946, först med cykel några år, därefter med motorcykel.
1952 slutade JH och Ture Sjöblom övertog postutkörningen.
I 15 år utförde han denna syssla för att sedan bli postombud i Ljungsarp fram till det att denna verksamhet lades ned 1978.
Åren 1967 till 1974 höll han till på Stommen, 1974-76 hos Carl Jönsson på Pajet och 1976-78 i Nowa-Lis lokaler på Jönköpingsvägen 12.

Sedan 1 december 1987 distribuerar dagstidningarna sina avisor själva, varför dessa är prenumeranterna till handa redan vid 5-tiden på morgonen.

Bearbetat av Petra Annerdahlen.