FOLKE JOSEFSSON – VETERANFORDONENS RÄDDARE

Artikelförfattare: Ann-Louise Kjellner.

Artikel ur ”Svenljunga & Tranemo Tidning” 2009-05-07.
Nr 19 – årg. 18, sid. 7.
Ansvarig utgivare: Sune Strand.
Distribution: Posten.
Tryck: Borås Tidnings Tryckeri AB.

Ett nytt hjul med en helt ny bromstrumma till en NAG från 1920-talet, nya bromsband i gjutjärn och nytt lager för styrstaget. Än finns det inget som Folke Josefsson i Nittorp gått bet på!

Det är snart 30 år sedan Folke Josefsson i Nittorp sålde sitt företag Nittorps Mekaniska och lika länge sedan han startade FJ Maskiner och blev veteranfordonens räddare. I sin verkstad har han alla tänkbara maskiner, verktyg och redskap och självklart också en snickarverkstad för alla hjul med ekrar i trä. Råmaterial i form av grova plankor ligger på tork på sina hyllor. Hur många veteranbilsägare han hjälpt med att tillverka nya delar har han för länge sedan tappat räkningen på.

Men just nu (läs 2009) är det alltså delar till en NAG från 1920-talet som upptar Folkes tid.
Bromstrumman här, säger han och visar det färdiga resultatet, har jag gjort från en klump som vägde runt 100 kilo. Nu väger den 20 kilo, så jag har väl kört bort sådär en 80 kilo.
Han går till nästa arbetsbänk och visar bromsbanden.
– Jag har nog aldrig sett förut att det är bromsband i gjutjärn, men det har den här. Och den har bara bromsar bak, men det måste ju ha gnisslat som ett gammalt tåg!

Inte bara veteranfordon
Fast visst händer det att Folke får uppdrag även för betydligt nyare fordon och maskiner.
– Jahadå, nyss gjorde jag lock till hydraullyften på en traktor och en axel till en skogsmaskin.
Finns det då inget som är omöjligt, eller åtminstone extra knivigt för Folke?
– Jo, jag gjorde hårnålsfjädrar till ventilerna på en Bugatti. Sådana fjädrar är det bästa man kan tänka sig för de ger alltid samma tryck, men de slits. Det var nog bland det jäkelaktigaste jag gjort! säger han.

Han tänker en stund och kommer på att det nog funnits det som varit värre än hårnålsfjädrarna.
Kugghjulet till vattenpumpen på en EU-moped, det var värre, för när man satte ihop det såg man ingenting. Jag fick prova mig fram på måfå. Det var en italiensk EU-moped och företaget som gjorde dem hade gått i konkurs. Det fanns inga reservdelar längre, så alternativet hade varit att slänga mopeden.

Annars är kugghjul till både trädgårdstraktorer och grävmaskiner inget märkvärdigt för Folke. Sådana gör han ofta, även med snedskurna kuggar.
– Det är alltid roligt att kunna hjälpa till och få maskinerna att fungera igen, säger han och lyfter upp vevaxeln till en Bugatti modell 1923. Han demonstrerar hur fiffigt den fungerar.
– Ja, tänk vilka snillen det fanns förr!

Men efter besöket hos Folke är det ju bara att konstatera att snillen lever än idag!

Tillägg till ovanstående artikel.
Artikeln är publicerad enligt tidningens version och innehållet kan ses som ett bidrag till att bevara ett stycke ”nutidshistoria”.
Läs gärna fler inlägg och berättelser från förr i tiden fram till våra dagar under www.tranemo.nu

Inga-Lill Lindgren, Tranemo Bibliotek.