CYKELAFFÄREN 85 ÅR – 1998

Artikelförfattare: Tina Hjorth.

Artikel ur ”Svenljunga & Tranemo Tidning” 1998-04-09.
Nr 15 – årg. 7, sid. 6.
Kindsbygdens egen tidning.
Ansvarig utgivare: Sune Strand.
Tryck: Tryckerigården, Bollebygd.
Distribution: Posten.

I morgon, torsdag (läs april 1998), firas Sveriges äldsta Crescent-affär. Det är cykelaffären i Ambjörnarp som uppnått den mogna åldern av 85 vårar. Kaffe, kaka, ballonger och flaggor serveras alla firarsugna. Dessutom bidrar Martin Kleivard med trialuppvisning i världsklass.
Men, om ödet velat annorlunda hade cykelaffären i Ambjörnarp istället kunna ligga någonstans i det stora landet i väst.

I början av seklet utvandrade nämligen örsåspäjken Arthur Strömqvist till Amerikat. På en mekanisk verkstad inhämtade han lagningskonstens grunder, och som tur var återvände han sedan till det gamla landet och hamnade i Ambjörnarp, inte långt från födelseorten.
– Titta här, säger sonen Sten och visar en kopia av den affisch från 1913 som Arthur satte upp i bygden vid återkomsten till Sverige.
”Ambjörnarps nya reparationsverkstad. Lokal Annehill, strax invid Järnvägsstationen, utför alla sorters reparationer å Velocipeder, Symaskiner, Skjutvapen, Separatorer, Låsar, Nycklar m.m. Polering, Slipning, Filning af Knivar, Saxar och Sågar.”
Högaktningsfullt undertecknat Arthur Strömqvist.

Eget märke
Han var lite av en mångsysslare, den gode Arthur Strömqvist. Bland mycket annat intresserades han av den nya radiotekniken. Arthur Strömqvist designade och byggde t.o.m. en egen cykel, ”Trasten”, som blev en storsäljare. Cykelintresset smittade av sig på sönerna, som alla tre öppnade egna sportaffärer. 1940 kallades sjuttonårige sonen Sten hem från Borås att hjälpa sin far. Då hade verksamheten vuxit ur Annehill och istället flyttat upp till det nuvarande läget.
– Det är mycket som ändrat sig sedan förr, reflekterar Sten Strömqvist, men cykeln har inte ändrat sig särskilt mycket.

Ute på lagret hänger ett exemplar som faktiskt är årsbarn med butiken. Det är inte så hemskt mycket som skiljer den från nutidens tvåhjulingar. Ram, styre, trampor, drev, hjul, sådant fanns redan då.
– Och titta på kattögat och karbidlampan, visar Sten Strömqvist.
Fast det är klart. Lite har det väl ändå hänt på 85 år. Då fanns ju inte mountainbiken. Idag är det den som gäller.
– Den kom i slutet av åttiotalet och har utvecklats på ett väldigt bra sätt. Kvalitén är mycket bättre idag, än när den först kom.
– Och så finns ju citybiken, påminner Lisbeth Lorentzson där hon sitter och datoriserar hela butiken.

Sa jag det att jubileumsdagen firas med extrapris på bensin? Fast riktigt lika billigt som 1937 blir det inte. Då kostade 1 liter soppa bara 29 öre.
– Men det är billigare, hälsosammare och mer miljövänligt att cykla, avrundar Sten Strömqvist.

Tillägg till ovanstående artikel.
Artikeln är publicerad enligt tidningens version och innehållet kan ses som ett bidrag till att bevara ett stycke ”nutidshistoria”.
Läs gärna fler inlägg och berättelser från förr i tiden fram till våra dagar under www.tranemo.nu

Inga-Lill Lindgren, Tranemo Bibliotek.