ÄN FINNS DET LIV I GAMLA TROTJÄNARE

Författare: Göran Glans.

Artikel ur ”Borås Tidning” – 1990-01-07.

En del rullande material finns bevarat från den gamla järnvägstiden i trakten, bland annat på Järnvägsmuseum i Gävle. Där står fångvagnen UWHJ E 1 från 1868 och ångloket SJ N 576, det lok som varit längst i tjänst i landet!

Fångvagnen tillhörde alltså Uddevalla-Vänersborg-Herrljunga järnväg, tillverkades 1868 och var i bruk ända till 1930. Den var först smalspårig, 1 219 mm men breddades till normalspår 1899. Okänd tillverkare. 1935 överlämnades den till Järnvägsmuseum.

SJ-loket N 576 byggdes år 1900. Typen togs fram främst för malmvagnsväxlingen men användes efterhand även för växling på större bangårdar. Fram till år 1920 skaffade SJ 64 N-lok, varav många moderniserades med överhettare, som N 576 som fick sådan 1929. När det slopades 1970 var det SJ:s äldsta lok i tjänst och stationerat i Borås. 1972 kom det till Järnvägsmusem där det renoverades 1982.

Det första ånglok som Nyqvist & Holm i Trollhättan byggde fick just namnet Trollhättan och var beställt av Uddevalla-Vänersborg-Herrljunga järnväg. Loket tillverkades 1865 och hade spårvidden 1 219 mm. När banan breddades till normalspår vid sekelskiftet återköptes loket av tillverkaren, som skänkte det vidare till Järnvägsmuseum 1918, där det fortfarande står.

1901 tillverkade Motala verkstad ett smalspårslok för Ulricehamns järnväg, UJ. När banan breddades till normalspår två år senare hamnade det i Småland och 1937 i Dalarna där det rullade till 1964. Det året såldes loket till museibanan Jädraås-Tallås järnväg norr om Gävle där det fortfarande(läs 1990) rullar!

Ett annat UJ-lok som finns bevarat är ”Sten Sture”, byggt redan 1873. Efter breddning av Ulricehamn-Vartofta järnväg kom loket 1906 till Falköping-Uddagårdens järnväg, där det användes till 1955 då det överfördes till Kvarntorp som museiföremål. Numera finns det hos järnvägsmuseet i Skara, som bedriver trafik mellan Skara och Lundsbrunn.

Två lok från den gamla BAJ-tiden finns bevarade. Det ena, BAJ 3, står i Nybroparken i Borås och det andra, BAJ 23, tillhör järnvägsmuseet i Brösarp i Skåne. Loken tillverkades i början av 1900-talet. BAJ 3 gick i trafik mellan Hillared och Länghem fram till 1950-talet, då det ställdes undan på Åhaga verkstad.

Vid järnvägsstationen i Herrljunga står ett ånglok S nr 1054 tillverkat på 1910-talet för Borås-Herrljunga järnväg, där det gick i trafik in på 1940-talet. Det är deponerat av Järnvägsmuseum.