FÖRSTA BILARNA I AMBJÖRNARP
Författare: Sten Strömqvist, Ambjörnarp
Artikel ur ”Kindsforskaren” Nr.1 – 1991 Årg.2 Sid.10
Karin Larsson, Annehill, född den 3 november 1901, dotter till Petter Larsson, tidigare Björkered, köpte den 23 juli 1921 en Chevrolet av årets modell med registrerings-nummer P 1000. På bilen fanns även ett spelande bilhorn som användes i varje kurva.
Kamrer P G Larsson hade det första körkortet som han fick den 21 juli 1921. Han hämtade sin bil i Malmö i sällskap av Allsing och Petter Larsson. På hemvägen släppte bromsarna utför Hallandsåsen och passagerarna ville hoppa, men P G Larsson klarade ner bilen på slät mark.
Evald Andersson ägde den tredje bilen, som var en T-ford. Den 16 juli 1923 for han tillsammans med Salomon och Uno Andersson, Gudarp, till Malmö för att hämta den. Vägarna dit var smala och krokiga och saknade vägvisare och beläggning. De kom ner en söndagsmorgon då det inte fanns någon som kunde besiktiga bilen, men nästa dag anlände en besiktningsman från Trelleborg. Sedan kunde de ut och köra med en skylt bakpå, där det stod: ”Provvagn Evald Andersson”. Bilen kostade 2.280:-.
Bertil Lagerström och Sara Hansson Lagerström, Granäs, köpte den fjärde bilen av Gustav Jönsson, som var hemma från USA. Det var en Chevrolet 1923. Bertil fick senare taxirättigheter, men 1925 sålde han både bilen och rättigheterna till Br. Larsson, Lida. Då bilen var en cabriolet lät man Helge Andersson, Hagård, Älvshult, bygga om bilen så att den fick ett fast trätak, något som kostade 2.000:-.
Gottfrid Jansson, skräddare i Lyckås, förvärvade den sjätte bilen som var en Ford. Den köpte han av Samuelsson i Skeppshult år 1927. Evald Andersson var med och hämtade bilen och det gick bra ända tills de kom hem till Lyckås, då ena grindstolpen stod i vägen för en framskärm.
Bensintanken låg fram på dessa bilar, vilket gjorde att man fick lov att backa bilen uppför stora backar. Körkorten togs hos Strömberg i Strömsfors till en kostnad av 15:-.